ПошукЗвернення онлайнНовиниФотоПро очищення владиКонтактні даніЗемляцтво

Маєте проблеми зору? Оберіть зручний розмір шрифта:

НОВИНИ PDF Друк

12.07.2019

Участь у виборах: чи враховується до трудового стажу період роботи у виборчій комісії?

Якщо особа на платній основі здійснює повноваження члена виборчої комісії чи враховується їй цей період в страховий стаж при виплаті допомоги по безробіттю?

Якщо не працююча особа, на платній основі, здійснює повноваження члена виборчої комісії або виконує функції спеціаліста чи технічного працівника з нею укладається цивільно-правовий договір. Форми договорів передбачені відповідними постановами Центральної виборчої комісії. Згідно договору виборча комісія, серед іншого, зобов’язується здійснити оплату виконаних робіт.

Нормами законодавства, що регулює питання сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, передбачено, що юридичні особи, у тому числі виборчі комісії, які використовують працю фізичних осіб за цивільно-правовими договорами, є платниками єдиного внеску. Частина такого єдиного внеску надходить також до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Законодавство про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття передбачає, що до страхового стажу при призначенні допомоги по безробіттю належить період, протягом якого особа підлягала страхуванню.

Членство у виборчій комісії не позбавляється статусу безробітного. Страховий стаж, набутий в такий період, буде врахований при обчисленні допомоги по безробіттю для наступних страхових періодів.

Відділ інформаційної роботи Кіровоградського обласного центру зайнятості

10.07.2019

Упродовж І півріччя 2019 року служба зайнятості працевлаштувала майже 9000 мешканців Кіровоградщини

За сприяння служби зайнятості у 2019 році міськрайонними  центрами зайнятості, міськрайонними та районними філіями обласного центру зайнятості працевлаштовано 8914 безробітних громадян.

Рівень  працевлаштування  безробітних  громадян становив 33,6%. Також було працевлаштовано 3,9 тис. громадян, які перебували на обліку в центрах зайнятості.

Проходили професійне навчання за направленням служби зайнятості 3,9 тис. осіб, рівень охоплення професійним навчанням становив 14,9%.

Відділ статистики та прогнозування Кіровоградського обласного центру зайнятості


10.07.2019

Які особливості застосування дитячої праці у літній період?

Для пошуку роботи пропонуємо школярам звернутись до найближчого центру зайнятості і ознайомитись з наявними вакансіями. З усім переліком вакансій є можливість ознайомитись на Інтернет-сторінці ДСЗ. Завітати на неї можна навіть з мобільного телефону з доступом до мережі Інтернет. Сайт адаптований і для смартфонів.

Щодо особливостей роботи дітей.

Слід зазначити, що відповідно до Закону України “Про охорону дитинства” дитиною є особа віком до 18 років.

Відповідно до норм Кодексу законів про працю України прийняття особи на роботу допускається з 16 років.

Діти, віком старше 15 років, можуть прийматися на роботу за згодою одного з батьків, якщо це не завдає шкоди їхньому здоров’ю та навчанню.

Діти, віком старше 14 років, можуть прийматися на роботу за згодою одного з батьків для виконання виключно легкої роботи, що не завдає шкоди їхньому здоров’ю і не порушує процес навчання.

При виборі робочого місця треба враховувати, що нормами Закону України “Про охорону дитинства” заборонено залучення дітей до найгірших форм дитячої праці.

Такими формами праці є усі форми рабства або практика, подібна до рабства, зокрема, продаж дітей та торгівля ними, боргова залежність, а також примусова чи обов'язкова праця, включаючи примусове чи обов'язкове вербування дітей для використання їх у збройних конфліктах.

До найгірших форм належить також використання, вербування або пропонування дитини для зайняття проституцією, виробництва порнографічної продукції чи порнографічних вистав.

Не допускається виконання дитиною роботи, яка за своїм характером чи умовами, в яких вона виконується, може завдати шкоди фізичному або психічному здоров'ю.

Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 31.03.1994 № 46 затверджено Перелік важких робіт з шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх.

Перелік містить значну кількість заборонених робіт в різних сферах економіки.

Так, заборонено застосування праці неповнолітніх на посадах водія автомобіля, газозварника, оператора заправних станцій.

Забороняється застосування праці дітей, безпосередньо зайнятих біля гарячої плити, кондитерських печей, електрожарових шаф.

Також забороняється неповнолітнім торгувати вином, спиртом, іншою лікеро-горілчаною продукцією та пивом.

Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості


10.07.2019

Які особливості оформлення трудових відносин з неповнолітніми?

Офіційне працевлаштування передбачає, як мінімум, 2 обов’язкові умови:

  • належне оформлення трудових відносин при прийомі на роботу;
  • нарахування заробітної плати на рівні не нижче мінімальної в процесі роботи.

Кодексом законів про працю України визначено, що працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві.

Трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а роботодавець зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

З неповнолітнім трудовий договір обов’язково має бути укладено в письмовій формі.

При укладенні трудового договору громадянин зобов’язаний подати паспорт, трудову книжку, у випадках, передбачених законодавством, подається також документ про освіту, спеціальність, кваліфікацію, про стан здоров’я та деякі інші документи.

Слід зазначити, що якщо неповнолітній працевлаштовується вперше, трудову книжку він не подає. В такому разі вона має бути оформлена відносно нього роботодавцем.

В трудовому договорі зазначається інформація про:

  • строк його дії;
  • докладні характеристики роботи працівника;
  • розмір оплати праці та її основні складові;
  • час виконання роботи, вихідні дні;
  • тривалість щорічної відпустки.

Для працівників віком від 14 та 15 років, які працюють під час канікул, та працівників віком від 15 до 16 років тривалість робочого часу має складати не більше 24 годин на тиждень.

Для працівників віком від 16 до 18 років тривалість робочого часу має складати не більше 36 годин на тиждень.

Заборонено залучення неповнолітніх до роботи в нічний час, до надурочних робіт і робіт у вихідні дні.

Тривалість щорічної відпустки неповнолітнього 31 календарний день. Відпустка такої тривалості надається особі за повний рік роботи. Якщо дитина влітку відпрацює, наприклад, 2 місяці, то тривалість відпустки складе одну шосту від 31 дня.

Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості


10.07.2019

Чи надає допомогу державна служба зайнятості школярам у виборі майбутньої професії?

Державна служба зайнятості надає можливість старшокласникам пройти комплексне профорієнтаційне тестування, що визначить основні психологічні якості.

Профорієнтація дозволяє зрозуміти, який вид професійної діяльності більше підходить особі; допомагає оцінити власні здібності, інтереси, можливості та усвідомлено обрати майбутню професію; оцінити власний потенціал та розробити стратегію кар’єрного зростання.

За результатами тестування формуються рекомендації щодо вибору професії, які особа може опрацювати самостійно або з консультаціями фахівців центру зайнятості.

Тестування проводиться он-лайн на платформі з професійної орієнтації та розвитку кар’єри Інтернет-сторінки ДЦЗ. Для проходження тестування необхідно зареєструватись (із зазначенням власної електронної пошти). Консультації з тестування можна отримати в обласному центрі зайнятості за телефоном 32-28-41 або в місцевих центрах зайнятості.

Поради щодо професійної орієнтації та пошуку роботи можна отримати на офіційній сторінці ОЦЗ у соціальній мережі Facebook та у відеохостінгу YouTube.

Для учнів старших класів проводяться заходи з професійної орієнтації із застосування спеціальних методик, у тому числі під час літніх канікул в пришкільних таборах та літніх таборах відпочинку.

В приміщеннях багатьох шкіл області встановлені профорієнтаційні термінали, за допомогою яких діти можуть самостійно пройти певні тести.

При виборі навчального закладу школярам, треба враховувати побажання батьків, прислухатись до порад педагогічних працівників та максимально приймати участь у профорієнтаційних заходах.

Центри зайнятості володіють інформацією про найбільш затребовані професії регіону.

Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості


10.07.2019

Чи можуть випускники загальноосвітніх шкіл, які з тих чи інших обставин не вступили на подальше навчання до професійних чи вищих навчальних закладів, зареєструватись в центрі зайнятості?

Випускники шкіл, які не вступили на подальше навчання, можуть звертатись до центрів зайнятості за отриманням соціальних послуг.

Нормами Закону України “Про зайнятість населення” передбачено, що статус безробітного може набути особа, віком від 16-ти років.

Передбачено також, що особа меншого віку може бути зареєстрована як безробітна, але якщо така особа працювала і була звільнена з роботи у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці. Такі випадки є вкрай поодинокими.

Для реєстрації особа пред’являє паспорт, облікову картку платника податків, документ про освіту.

Щодо сільських мешканців, які є членами особистого селянського господарства, варто зазначити, що якщо з моменту закінчення навчання в школі до дати реєстрації пройшло більше 6 місяців, для реєстрації потрібна довідка про припинення ведення такого господарства або вихід з нього. Такі довідки видаються сільськими радами. Якщо пройшло менше 6 місяців, довідка не потрібна.

Вчорашньому школяреві, який ще не працював і не сплачував страхові внески, призначається допомога по безробіттю тривалістю до 180 календарних днів, її розмір складає 610 грн на місяць.

Зареєстровані безробітні отримують право на проходження професійного навчання. Таке навчання є безкоштовним. Але, переважно, воно проводиться під замовлення роботодавців, якщо на ринку праці відсутні працівники відповідної кваліфікації.

Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості


10.07.2019

За яких умов випускник професійно-технічного навчального закладу може бути зареєстрований як безробітний в центрі зайнятості?

Користуватись консультаційними послугами ДСЗ може будь-який шукач роботи.

Раніше, якщо випускник професійно-технічного навчального закладу протягом року після його закінчення, бажав зареєструватись як безробітний, він, повинен був подати довідку про надання можливості самостійного працевлаштування.

Чинний порядок реєстрації безробітних не містить такої норми. Випускники професійних навчальних закладів мають право на реєстрацію як безробітні без такої довідки.

Одним із головних завдань державної служби зайнятості є сприяння у працевлаштуванні шукачів роботи. Статус безробітного надається особі за відсутності підходящої роботи.

На ринку праці, особливо у великих містах, як то місто Кропивницький, в достатній мірі наявні вільні робочі місця для осіб, що мають робітничі професії. Тому, для пошуку роботи, випускнику ПТНЗ можливо і не треба буде реєструватись як безробітному, а достатньо буде звернутись до ЦЗ і оперативно отримати інформацію про наявні вакансії.

Якщо ДСЗ не зможе запропонувати особі підходящу роботу, то їй надається статус безробітного і призначається допомога по безробіттю.

Якщо випускник ПТНЗ не має страхового стажу, він отримає право на допомогу по безробіттю тривалістю до 180 календарних днів, її розмір складає 610 грн на місяць. Якщо учень працював до чи під час навчання, він отримує право на допомогу по безробіттю тривалістю до 360 календарних днів. Якщо період сплати страхових внесків, за рік до призначення допомоги, склав менше 6 місяців, розмір допомоги буде 610 грн, якщо 6 і більше – допомога буде призначена в залежності від страхового стажу, але не менше 1630 грн.

Якщо особа, яка закінчила навчання в ПТНЗ до 35 років не працювала і звертається до ЦЗ, то статус безробітного такій особі не надається і допомога по безробіттю не призначається.

Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості


10.07.2019

Які документи необхідно подати випускнику вищого навчального закладу для реєстрації в центрі зайнятості?

Для реєстрації в центрі зайнятості випускнику ВНЗ необхідно пред’явити паспорт, облікову картку платника податків, документ про освіту. Якщо особа працювала до чи під час навчання, необхідно пред’явити трудову книжку.

Подання довідки про надання можливості самостійного працевлаштування чи про форму навчання як комерційну, наразі, не потрібно.

Студентам навчальних закладів слід уважно підходити до практичної складової навчання, а саме виробничої практики. Саме під час неї студенти мають можливість отримати відповідні знання та навички.

При обласному центрі зайнятості діє інформаційно-консультаційний центр, в рамках якого працює студентський клуб “Ініціатива”.

Студентам рекомендовано надавати свої документи для включення до списків кадрового резерву, які формуються в різних установах та на підприємствах.

Якщо випускник шукає роботу за сприяння центру зайнятості, він може скористатись новими комунікаційними можливостями. Серед них, запис відеорезюме з подальшим розміщенням його на каналі обласного центру зайнятості у відеохостінгу YouTube.

Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості


10.07.2019

Чи передбачені законодавством додаткові програми підтримки зайнятості молоді, що є випускниками шкіл, професійних та вищих начальних закладів?

Законодавство передбачає декілька додаткових програм, які сприяють молоді, що вперше шукає роботу, у працевлаштуванні.

Перше це бронювання робочих місць.

Якщо випускник школи, ПТНЗ чи ВНЗ самостійно не знайшов собі роботу, він може звернутись до центру зайнятості. Якщо випускник вперше звернувся до ЦЗ протягом 6 місяців після закінчення навчання, безробітний потрапляє до категорії осіб, що мають додаткові гарантії на ринку праці. Такими гарантіями є можливість працевлаштування на заброньовані у роботодавців робочі місця.

Слід зазначити, що бронюється 5% робочих місць на підприємствах з чисельністю працюючих понад 20 осіб. Робочі місця бронюються для декількох категорій громадян, у тому числі й молоді. Роботодавці зобов’язанні дотримуватись квоти. Відмова у працевлаштуванні на такі робочі місця є підставою для накладення штрафної санкції на роботодавця.

Друга програма – це сприяння роботодавців до створення нових робочих місць. Працевлаштування громадян квотних категорій на такі місця є підставою для надання роботодавцю протягом року компенсації витрат єдиного внеску на ЗДСС.

Статтею 29 ЗУ “ПЗН” передбачено, що студенти ВНЗ та учні ПТНЗ, що здобули професію (кваліфікацію) за певним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовжують навчання на наступному рівні, мають право проходити стажування у роботодавців у вільний від навчання час. Порядок стажування визначено відповідною постановою КМУ. Такий вид стажування ще не розповсюджений серед молоді. Пропонуємо охочим звертатись до ЦЗ за отриманням консультацій з цього питання.

Слід зазначити, що в червні поточного року підписано меморандум про співпрацю між Мінсоцполітики, Мінмолоді, МОН та ДСЗ (ЦА), який, серед іншого, передбачає створення центрів кар’єри на базі ПТНЗ, ВНЗ.

Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості

09.07.2019

У Харкові безробітні Кіровоградщини можуть отримати рідкісну професію виноградаря

У липні поточного року обласний центр зайнятості має можливість навчити на базі Харківського центру професійно-технічної освіти державної служби зайнятості безробітних громадян професії «виноградар». Навчання розпочинається з 15 липня поточного року, термін навчання 3 місяці.

Виноградар виконує ручні, кінно-ручні та механізовані польові роботи в розсадниках і виноградниках з підготовки садивного матеріалу винограду. До обов’язків виноградаря входять також: садіння і підсаджування винограду, укладання лози винограду для вирощування відсадків, омолоджування винограду, запобігання приморозкам, зрізування, збирання та сортування грон з укладанням в тару.

Умовами до направлення на навчання є:

  • повна загальна середня або професійно-технічна освіта;
  • повноліття (не менше 18 років);
  • медична довідка з допуском до професії.

Для безробітних громадян, які зареєстровані в службі зайнятості, професійне навчання здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Уci бaжaючі змiнити прoфеciю мaють можливість звернутиcя дo Кiрoвoгрaдcькoгo oблacнoгo центру зaйнятocтi, що знаходиться зa aдреcoю: м. Крoпивницький, вул. Леоніда Куценкa, 12.

Відділ організації профнавчання Кiрoвoгрaдcькoгo oблacнoгo центру зaйнятocтi

08.07.2019р.

До уваги роботодавців!

Кіровоградський обласний центр зайнятості повідомляє, що з 08 липня 2019 року змінено рахунки для зарахувань заборгованості зі сплати страхових внесків до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та інших надходжень (за працевлаштування іноземців, штрафні санкції тощо).

Перерахування коштів здійснювати за наступними реквізитами:

Одержувач коштів:       Кіровоградський обласний центр зайнятості

Код ЄДРПОУ:              02771569

Банк:                          Казначейство України (ЕАП)

Код банку (МФО):        899998

1) р/р 37172301111001  – страхові внески роботодавців від суми фактичних витрат на оплату праці

2) р/р 37171302111001 – страхові внески, утримані роботодавцями з суми виплат найманим працівникам

3) р/р 37170303111001 – страхові внески осіб, які брали участь у страхуванні на випадок безробіття на добровільних засадах

4) р/р 37179304111001 – інші надходження до ФЗДССУВБ (працевлаштування іноземців)

5) р/р 37178305111001 – надходження від застосування штрафних санкцій (пеня, штрафи)


Відділ фінансового забезпечення Кіровоградського обласного центру зайнятості


На який розмір допомоги по безробіттю можуть розраховувати  демобілізовані учасники АТО/ООС у службі зайнятості?

Призначення та надання матеріального забезпечення на випадок безробіття учасникам АТО/ООС проводиться з урахуванням норм чинного законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття на підставі особистої заяви.

Право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше, ніж шість місяців за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Розмір допомоги по безробіттю визначається у відсотках до середньоденного грошового забезпечення застрахованих осіб. Максимальний розмір допомоги по безробіттю складатиме 7744 грн.

Якщо за цей період страховий стаж атовця менше шести місяців, то особа, яка звернулась, має право на допомогу по безробіттю у мінімальному розмірі.

Відділ організації сприяння працевлаштуванню Кіровоградського обласного центру зайнятості

08.07.2019

Безробітним Кіровоградщини збільшено розмір допомоги

За інформацією Вероніки Шишкарьової, начальника відділу організації сприяння працевлаштуванню обласного центру зайнятості, з 01 липня 2019 року мінімальний розмір допомоги по безробіттю збільшено до 610 грн та 1630 грн.

Розмір допомоги не може перевищувати чотирикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб та бути меншим мінімального розміру, встановленого правлінням Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. Такий мінімальний розмір на поточний момент складає 610 грн (для осіб, які вперше шукають роботи, довгий час не працювали та деяких інших категорій безробітних) та 1630 гривень (для осіб, які отримують допомогу по безробіттю в залежності від страхового стажу).

Максимальний розмір допомоги по безробіттю складатиме 8028 грн.

Тривалість та розмір допомоги по безробіттю залежать від декількох чинників, серед яких і причина звільнення з останнього місця роботи, і тривалість страхового стажу в цілому та за 12 місяців до реєстрації як безробітного, і розмір заробітної плати.

Нагадуємо, що відповідно до норм чинного законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття застраховані особи мають право на допомогу по безробіттю. Таке ж право має молодь (особи віком до 35 років), яка закінчила або припинила навчання у загальноосвітніх, професійних чи вищих навчальних закладах, звільнилась із строкової військової служби і яка потребує сприяння у працевлаштуванні на перше робоче місце (у разі реєстрації як безробітної особи).

Відділ організації сприяння працевлаштуванню обласного центру зайнятості

05.07.2019

У Кропивницькому кар’єрні радники вчились аналізувати життєві ситуації шукачів роботи

Про ефективні методи спілкування з клієнтами, а також надання їм консультацій йшла мова під час тематичного короткострокового семінару для фахівців центрів зайнятості та філій обласного центру зайнятості.

До проведення семінару долучилися Ганна Колєва, координатор центру медико-психологічної реабілітації КПП «Обласний клінічний госпіталь ветеранів війни» обласної ради та Ірина Радул, доцент кафедри практичної психології Центральноукраїнського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка.

Під час практичного заняття, що проводила Г. Колєва, слухачі відпрацьовували навички спілкування з демобілізованими учасниками АТО/ООС, членами їх сімей, та звернулися за допомогою до центру зайнятості.

За допомогою рольових ігор та ситуаційних завдань учасники тренінгу відпрацьовували навички встановлення контакту з відвідувачем центру зайнятості, створення доброзичливої атмосфери та довіри. Вчилися аналізувати життєві ситуації шукача роботи для визначення індивідуальних послуг, що допоможуть людині повернутися до трудової діяльності.

Під час тренінгу «Індивідуальна профконсультація: методика та особливості проведення», що провела  І. Радул, фахівці відпрацьовували мотиваційні навички, техніку активізації клієнтів, постановки відповідних запитань.

Захід організований у рамках співпраці обласного центру зайнятості з ДНЗ «Центр перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій Кіровоградської обласної державної адміністрації».

Фахівці служби зайнятості проявили чималий інтерес  до тематичного тренінгу, отримали ґрунтовні відповіді на усі запитання, які їх цікавили, а також отримали практичні навички для подальшого застосування їх під час роботи з відвідувачами служби зайнятості.

Наприкінці  тематичного короткострокового семінару, його учасники отримали свідоцтва про підвищення кваліфікації.

Відділ інформаційної роботи Кіровоградського обласного центру зайнятості

20.06.2019

День боротьби з дитячою працею: особливості працевлаштування сезонної роботи неповнолітніх

Канікулярний літній період кожна доросла дитина, зрозуміло що, використовує на власний розсуд. Хтось відпочиває, а хтось і працює. А хтось відпочиваючи, присвячує певний проміжок часу вибору своєї майбутньої професії. Це можливо робити самостійно або за сприянням працівників державної служби зайнятості, які активно надають профорієнтаційні послуги в пришкільних таборах та літніх таборах відпочинку.

Як знайти собі робоче місце? Очевидно, це питання цікавить частину старшокласників. Пропонуємо завітати до найближчого центру зайнятості і ознайомитись з наявними вакансіями. Зі всім спектром вакансій є можливість ознайомитись на Інтернет-сторінці ДСЗ. Завітати на неї Ви можете навіть з мобільного телефону з доступом до всесвітньої павутини. Наш сайт адаптований для смартфонів.

Тепер про особливості роботи.

Відповідно до норм Кодексу законів про працю України прийняття особи на роботу допускається з 16 років.

Діти, віком старше 15 років, можуть прийматися на роботу за згодою одного з батьків, якщо це не завдає шкоди їхньому здоров’ю і навчанню.

Діти, віком старше 14 років, можуть прийматися на роботу за згодою одного з батьків для виконання виключно легкої роботи, що не завдає шкоди їхньому здоров’ю і не порушує процес навчання.

Обов’язково треба враховувати, що нормами Закону України «Про охорону дитинства» заборонено залучення дітей до найгірших форм дитячої праці.

До найгірших форм належить використання, вербування або пропонування дитини для незаконної діяльності.

Такими формами праці є усі форми рабства або практика, подібна до рабства, зокрема, продаж дітей та торгівля ними, боргова залежність, а також примусова чи обов'язкова праця, включаючи примусове чи обов'язкове вербування дітей для використання їх у збройних конфліктах.

При працевлаштуванні одним з ключових моментів є необхідність вступу в легальні трудові відносини.

З неповнолітнім трудовий договір обов’язково має бути укладено в письмовій формі.

Для працівників віком від 14 та 15 років, які працюють під час канікул, та працівників віком від 15 до 16 років тривалість робочого часу має складати не більше 24 годин на тиждень.

Для працівників віком від 16 до 18 років тривалість робочого часу має складати не більше 36 годин на тиждень.

Заборонено залучення неповнолітніх до роботи в нічний час, до надурочних робіт і робіт у вихідні дні.

Шкідлива робота для дітей не допускається.

Відповідним наказом Міністерства охорони здоров’я України затверджено Перелік важких робіт з шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх.

Перелік є дуже об’ємним документом і містить значну кількість заборонених робіт в різних сферах економіки.

Так, заборонено застосування праці неповнолітніх на посадах водія автомобіля, газозварника, оператора заправних станцій.

Забороняється застосування праці дітей, безпосередньо зайнятих біля гарячої плити, кондитерських печей, електрожарових шаф.

Також забороняється неповнолітнім торгувати вином, спиртом, іншою лікеро-горілчаною продукцією та пивом.

Щодо вибору професії, навчального закладу для її здобуття, зазначимо наступне.

Державна служба зайнятості надає можливість старшокласникам пройти комплексне профорієнтаційне тестування, що визначить основні психологічні якості.

Профорієнтація дозволяє зрозуміти, який вид професійної діяльності більше підходить особі; допомагає оцінити власні здібності, інтереси, можливості та усвідомлено обрати майбутню професію; оцінити власний потенціал та розробити стратегію кар’єрного зростання.

За результатами тестування формуються рекомендації щодо вибору професії, які особа може опрацювати самостійно або з консультаціями фахівців центру зайнятості.

Тестування проводиться у он-лайн форматі на платформі з професійної орієнтації та розвитку кар’єри Інтернет-сторінки державної служби зайнятості. Для проходження тестування необхідно зареєструватись (із зазначенням власної електронної пошти). Консультації з тестування є можливість отримати в обласному центрі зайнятості за телефоном 32-28-41 або в місцевих центрах зайнятості.

Завітайте також на сторінку ОЦЗ у відеохостінгу Ютуб. Зокрема, там розміщено мультсеріал «Пошук роботи», в 22-ох серіях якого в ігровій формі надані поради щодо професійної орієнтації та пошуку роботи.

Запрошуємо також ознайомитись з інформацією, викладеною на сторінці ОЦЗ у соціальній мережі Фейсбук. Це і правова інформація для шукачів роботи, і приклади успішного працевлаштування, і профорієнтаційні ролики щодо найбільш затребуваних на ринку праці професій та інша корисна інформація.

Враховуйте наші рекомендації! Працюйте легально! Робіть правильний вибір майбутньої професії! Користуйтесь соціальними послугами ДСЗ та використовуйте Інтернет-ресурси служби!

Чи може підприємство прийняти на роботу кур'єрами осіб у віці 16-18 років?

На запитання читачів  відповідає Т. Дігтяренко, заступник начальника юридичного відділу Кіровоградського ОЦЗ.

Відповідно до ст. 188 КЗпП  України не допускається прийняття на роботу осіб молодше 16 років. Як виняток – за згодою одного з батьків або особи, яка їх замінює, – можна прийняти на роботу особу, яка досягла 15-річного віку.

Нагадаємо, що ст. 190 КЗпП України передбачає, що законодавством визначені  роботи, на яких забороняється використання праці осіб молодше 18 років. Так, забороняється застосування праці таких осіб на важких роботах і на роботах зі шкідливими або небезпечними умовами праці, а також на підземних роботах.

Забороняється залучати осіб молодше 18 років до підіймання та переміщення речей, маса яких перевищує встановлені для них граничні норми.

Але це ще не повний перелік заборон і обмежень, що стосуються використання праці молоді. Нагадуємо, що:

всі особи молодше 18 років приймаються на роботу лише після попереднього медогляду та надалі, до досягнення 21 року, щороку підлягають обов'язковому медогляду (ст. 191 КЗпП);

заборонено залучати працівників молодше 18 років до нічних, надурочних робіт і робіт у вихідні дні.

Крім того, ст. 193 КЗпП встановлює норми виробітку для молодих робітників, а ст. 194 цього Кодексу визначає розмір оплати праці працівників молодше 18 років при скороченій тривалості щоденної роботи.

Також Кодекс законів про працю України регулює питання, пов'язані зі щорічними відпустками працівників у віці до 18 років, обмеження щодо їхнього звільнення і розірвання трудового договору з неповнолітнім на вимогу його батьків або інших осіб (усиновителів, опікунів неповнолітнього, а також державних органів і службових осіб, на яких покладено нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю).

Отже, якщо кур'єрська робота, на яку підприємство планує прийняти особу віком 16-18 років вкладається у перераховані законодавчі рамки, використання праці таких неповнолітніх осіб дозволено.

Однак необхідно пам'ятати про тривалість робочого дня для таких осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 51 КЗпП скорочена тривалість робочого часу встановлюється: для працівників віком від 16 до 18 років - 36 годин на тиждень, для осіб віком від 15 до 16 років (учнів віком від 14 до 15 років, які працюють у період канікул) - 24 години на тиждень.

Тривалість робочого часу учнів, які працюють протягом навчального року у вільний від навчання час, не може перевищувати половини максимальної тривалості робочого часу, передбаченої вище для осіб відповідного віку.

12.06.2019

День боротьби з дитячою працею: особливості працевлаштування сезонної роботи неповнолітніх

Канікулярний літній період кожна доросла дитина, зрозуміло що, використовує на власний розсуд. Хтось відпочиває, а хтось і працює. А хтось відпочиваючи, присвячує певний проміжок часу вибору своєї майбутньої професії. Це можливо робити самостійно або за сприянням працівників державної служби зайнятості, які активно надають профорієнтаційні послуги в пришкільних таборах та літніх таборах відпочинку.

Як знайти собі робоче місце? Очевидно, це питання цікавить частину старшокласників. Пропонуємо завітати до найближчого центру зайнятості і ознайомитись з наявними вакансіями. Зі всім спектром вакансій є можливість ознайомитись на Інтернет-сторінці ДСЗ. Завітати на неї Ви можете навіть з мобільного телефону з доступом до всесвітньої павутини. Наш сайт адаптований для смартфонів.

Тепер про особливості роботи.

Відповідно до норм Кодексу законів про працю України прийняття особи на роботу допускається з 16 років.

Діти, віком старше 15 років, можуть прийматися на роботу за згодою одного з батьків, якщо це не завдає шкоди їхньому здоров’ю і навчанню.

Діти, віком старше 14 років, можуть прийматися на роботу за згодою одного з батьків для виконання виключно легкої роботи, що не завдає шкоди їхньому здоров’ю і не порушує процес навчання.

Обов’язково треба враховувати, що нормами Закону України «Про охорону дитинства» заборонено залучення дітей до найгірших форм дитячої праці.

До найгірших форм належить використання, вербування або пропонування дитини для незаконної діяльності.

Такими формами праці є усі форми рабства або практика, подібна до рабства, зокрема, продаж дітей та торгівля ними, боргова залежність, а також примусова чи обов'язкова праця, включаючи примусове чи обов'язкове вербування дітей для використання їх у збройних конфліктах.

При працевлаштуванні одним з ключових моментів є необхідність вступу в легальні трудові відносини.

З неповнолітнім трудовий договір обов’язково має бути укладено в письмовій формі.

Для працівників віком від 14 та 15 років, які працюють під час канікул, та працівників віком від 15 до 16 років тривалість робочого часу має складати не більше 24 годин на тиждень.

Для працівників віком від 16 до 18 років тривалість робочого часу має складати не більше 36 годин на тиждень.

Заборонено залучення неповнолітніх до роботи в нічний час, до надурочних робіт і робіт у вихідні дні.

Шкідлива робота для дітей не допускається.

Відповідним наказом Міністерства охорони здоров’я України затверджено Перелік важких робіт з шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх.

Перелік є дуже об’ємним документом і містить значну кількість заборонених робіт в різних сферах економіки.

Так, заборонено застосування праці неповнолітніх на посадах водія автомобіля, газозварника, оператора заправних станцій.

Забороняється застосування праці дітей, безпосередньо зайнятих біля гарячої плити, кондитерських печей, електрожарових шаф.

Також забороняється неповнолітнім торгувати вином, спиртом, іншою лікеро-горілчаною продукцією та пивом.

Щодо вибору професії, навчального закладу для її здобуття, зазначимо наступне.

Державна служба зайнятості надає можливість старшокласникам пройти комплексне профорієнтаційне тестування, що визначить основні психологічні якості.

Профорієнтація дозволяє зрозуміти, який вид професійної діяльності більше підходить особі; допомагає оцінити власні здібності, інтереси, можливості та усвідомлено обрати майбутню професію; оцінити власний потенціал та розробити стратегію кар’єрного зростання.

За результатами тестування формуються рекомендації щодо вибору професії, які особа може опрацювати самостійно або з консультаціями фахівців центру зайнятості.

Тестування проводиться у он-лайн форматі на платформі з професійної орієнтації та розвитку кар’єри Інтернет-сторінки державної служби зайнятості. Для проходження тестування необхідно зареєструватись (із зазначенням власної електронної пошти). Консультації з тестування є можливість отримати в обласному центрі зайнятості за телефоном 32-28-41 або в місцевих центрах зайнятості.

Завітайте також на сторінку ОЦЗ у відеохостінгу Ютуб. Зокрема, там розміщено мультсеріал «Пошук роботи», в 22-ох серіях якого в ігровій формі надані поради щодо професійної орієнтації та пошуку роботи.

Запрошуємо також ознайомитись з інформацією, викладеною на сторінці ОЦЗ у соціальній мережі Фейсбук. Це і правова інформація для шукачів роботи, і приклади успішного працевлаштування, і профорієнтаційні ролики щодо найбільш затребуваних на ринку праці професій та інша корисна інформація.

Враховуйте наші рекомендації! Працюйте легально! Робіть правильний вибір майбутньої професії! Користуйтесь соціальними послугами ДСЗ та використовуйте Інтернет-ресурси служби!

Служба зайнятості – надійний помічник у ситуації запланованого масового вивільнення

17.05.2019 р.

З метою надання службою зайнятості комплексу послуг у ситуації запланованого масового вивільнення працівників, днями фахівці Маловисківської районної філії Кіровоградського обласного центру зайнятості зустрілись з працівниками Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат», що розташоване в селищі Смоліне.

Важливість заходу полягає в знятті соціальної напруги в колективі та роз’ясненні правових питань працівникам, яких планують вивільнити, законодавства про зайнятість.

Відкриваючи зустріч з працівниками підприємтсва, заступник начальника відділу надання соціальних послуг районної філії Інна Іванівна Косячук повідомила, про те, що  основними засадами державної політики зайнятості є гарантії й права громадян на працю та соціальний захист у разі втрати роботи. Вона наголосила, що всі вивільнені працівники, у разі звернення до служби зайнятості в пошуках роботи, будуть охоплені активними заходами сприяння зайнятості (працевлаштування, організація професійного навчання, підвищення кваліфікації, громадські та інші роботи тимчасового характеру, отримання одноразової допомоги по безробіттю для відкриття власної справи).

Інна Іванівна ознайомила присутніх з ситуацією на ринку місцевому праці, порядок реєстрації в службі зайнятості та послуги, що надаються клієнтам,  інноваційними підходами в роботі служби зайнятості з безробітними Серед них - електронний сервіс «Електронна черга» - за допомогою якого бажаючі мають можливість записатися на індивідуальний прийом до фахівця без попереднього відвідування центру зайнятості для реєстрації або отримання консультації, та ін. До їхньої уваги  були презентовані актуальні вакансії в межах району.

Закінчуючи зустріч фахівець підсумувала, що після звільнення з роботи життя не закінчується, усі труднощі можна подолати. А у разі звернення до служби зайнятості – людина не залишиться наодинці зі своєю проблемою. Поруч будуть фахівці, які допоможуть у вирішенні питань працевлаштування.


Інна Косячук, провідний фахівець з питань зайнятості Маловисківської районної філії Кіровоградського обласного центру зайнятості

18.04.2019

«Моя професія: консультаційна мережа» - гідний помічник у виборі професії

Платформа «МОЯ ПРОФЕСІЯ: консультаційна мережа»


Шановні старшокласники та шукачі роботи!

Послуги з профорієнтації можливо отримати дистанційно у он-лайн форматі.

Службою зайнятості запроваджена онлайн-профорієнтація за допомогою спеціального сервісу, який можна запустити прямо у браузері Вашого комп'ютера - веб-базована платформа «МОЯ ПРОФЕСІЯ: консультаційна мережа». Відтепер система профорієнтаційного діагностування стала загальнодоступною, усі бажаючі мають можливість безкоштовно отримати послуги з профорієнтації дистанційно у он-лайн форматі без відвідування центру зайнятості, якщо існує потреба у:

- виборі (зміні) професії;

- виборі майбутнього напряму професійного навчання;

- оцінці власних здібностей;

- саморозвитку.

Перетворіть вибір майбутньої професії з «гадання на кавовій гущі» у науково обґрунтований прогноз, виявіть схильності та здібності до різних видів діяльності.
Програма тестування основана на діагностиці й зіставленні трьох основних факторів успішного професійного навчання й самореалізації:

-професійна мотивація визначає глибинні професійні інтереси й цінності;

-структура інтелекту – рівень розвитку інтелекту (ІQ), специфіку структури здібностей;

-психологічні схильності – схильність до певних видів професійної діяльності.

Проходження усіх тестів гарантує високу результативність діагностики та максимально приближений професійний вибір для людини, яка проходить тестування.

Треба пам’ятати, що зайва година часу, витрачена на усвідомлення професійних вподобань, може заощадити роки марних зусиль у «пошуку професії по душі» у майбутньому!

За результатами повного тестування програма пропонує не приблизні напрями професійної самореалізації, а конкретні професії відповідно особистісних інтересів та схильностей, із зазначенням відсотка відповідності.

Всім бажаючим, що потребують вибору або зміни професії, обрання свого кар’єрного шляху, визначення власних професійних інтересів, здібностей, психологічних схильностей, надається можливість безкоштовно отримати послуги з профорієнтації у он-лайн форматі.

Для цього достатньо зв’язатись з профконсультантом центру зайнятості, заявити про своє бажання та отримати код доступу.

Проаналізувати отримані результати можна самостійно, з батьками чи друзями, але краще зрозуміти результати тесту допоможуть фахівці центру зайнятості.

Записатись на тестування або отримати додаткову інформацію можна у будь-якому центрі зайнятості, в т.ч. за допомогою електронної черги за посиланням


Заступник начальника відділу

надання соціальних послуг

Маловисківської районної філії

Кіровоградського обласного

центру зайнятості                                                                                   Інна   Косячук

18.04.2019

1. Якщо особа приймається на роботу за сприяння державної служби зайнятості, чи може вона бути впевнена у тому, що з нею будуть укладені трудові відносини офіційно?

Може, адже зареєстрованому безробітному видається направлення на працевлаштування, в корінці якого роботодавцем зазначається інформація про прийом на роботу з посиланням на відповідний наказ.

Видача направлень на роботу здійснюється на підставі поданих роботодавцем звітів про наявність вільних робочих місць. Такі дані є інформацією про легальну роботу.

Для пошуку роботи не обов’язково реєструватися як безробітному в центрі зайнятості. Є можливість отримувати інформацію про вакансії з Інтернет-сторінки ДСЗ. До речі, сайт служби дозволяє отримувати інформацію не тільки з комп’ютера, а й з мобільних телефонів, що мають доступ до мережі Інтернет.

Інформація про вакансії розміщується на сайті зі звітів роботодавців і є інформацією про легальні трудові відносини. Користувачі соціальної мережі Фейсбук також мають можливість ознайомитись з інформацією про окремі вакансії на сторінці ОЦЗ. Знову ж таки, це інформація про легальну роботу.

Щодо тих зареєстрованих безробітних, які знаходять роботу самостійно, не отримуючи ні направлення від ЦЗ, ні користуючись сайтом служби, то зазначу, що отримання такими особами інформації про легальні трудові відносини на семінарах в ЦЗ очевидно підвищує рівень захищеності їхніх трудових прав.

Іншим шукачам роботи рекомендуємо користуватись інформацією про легальні трудові відносин, що розміщується на сайтах служби, зокрема у рубриці «Правовий порадник шукача роботи» на сторінці ОЦЗ у соціальній мережі Фейсбук.

Принагідно звертаю увагу, що при прийомі на роботу роботодавець не має права вимагати від особи одночасно з поданням заяви про прийом на роботу і подання заяви про звільнення за власним бажанням без зазначення дати такого звільнення.

Дозволю висловити сподівання, що ті заходи, які вживаються державною службою зайнятості в сфері легалізації зайнятості, допоможуть шукачам роботи у знаходженні легальних робочих місць з гідним розміром оплати праці!


2. Чи гарантується легальність трудових відносин при користуванні шукачами роботи послугами приватних агентств зайнятості?

Щодо Приватних агентств зайнятості (ПАЗ) слід зазначити, що законодавством про зайнятість населення передбачено, що можуть діяти 3 види агентств.

Перший вид агентств – це агентства, які надають посередницькі послуги з працевлаштування за кордоном. Діяльність таких агентств ліцензується Мінсоцполітики і регулюється ліцензійними умовами, затвердженими відповідною постановою КМУ. Ліцензіат зобов’язаний, серед іншого, розмістити у приміщенні завірену ним інформацію про характер майбутньої роботи, умови праці у державі працевлаштування. Ліцензіат подає копію завіреного іноземним роботодавцем проекту трудового договору до Міністерства для отримання ліцензії. Копія укладеного клієнтом трудового договору з іноземним роботодавцем має зберігатись у ліцензіата протягом 3-х років після закінчення його дії.

Другий вид агентств – це агентства, які надають посередницькі послуги з працевлаштування в Україні. Діяльність таких агентств не ліцензується. Інформація про них вноситься до переліку, що ведеться Центральним апаратом Державної служби зайнятості. З переліком є можливість ознайомитись на сайті служби. Такі агентства зобов’язані надавати громадянам повну та достовірну інформацію про попит роботодавця на робочу силу, його вимоги щодо кваліфікації, досвіду роботи, про умови, характер роботи та оплату праці. Агентства не мають права свідомо здійснювати набір, працевлаштування або наймання працівників для робіт, пов’язаних з неприйнятними небезпеками і ризиками, а також для робіт, на яких працівники можуть стати жертвами зловживань чи дискримінації будь-якого характеру.

Слід особливо підкреслити, що таким агентствам забороняється отримувати від громадян гонорари, комісійні та інші винагороди. Оплата їх послуг здійснюється виключно роботодавцем.

Принагідно зазначу, що агентства, які подали до центрів зайнятості області річну звітність про працевлаштованих за їх сприянням шукачів роботи, ні в 2018, ні в 2017 роках не звітували про надання посередницьких послуг з працевлаштування в Україні.

Третій вид агентств – це суб’єкти господарювання, які наймають працівників для подальшого виконання ними роботи в іншого роботодавця на умовах трудових договорів. Такі суб’єкти ще називаються агентствами трудового лізингу.

Працівник оформлює трудові відносини з агентством, а виконує трудову функцію у іншого роботодавця. При цьому особа повинна мати всі основні трудові права на рівні з працівниками відповідного підприємства. Розмір заробітної плати має бути у такого працівника не нижчим, ніж розмір зарплати, яку отримує працівник безпосередньо у роботодавця.

Як висновок, якщо приватне агентство зайнятості дотримується вимог законодавства про зайнятість населення, слід розраховувати, що шукачі роботи будуть працевлаштовані на легальні робочі місця.

3. Чи можуть відмовити у прийомі на роботу шукачу роботи, направленому до роботодавця центром зайнятості?

До основних завдань державної служби зайнятості належить сприяння громадянам у підборі підходящої роботи і надання роботодавцям послуг з добору працівників. Таким чином центри зайнятості виконують функцію державного посередника на ринку праці.

Рішення щодо прийому на роботу її шукача, навіть і направленого центром зайнятості, приймається роботодавцем. Роботодавець може проводити співбесіди з кандидатами на працевлаштування з метою визначення відповідності їх професійних знань, вмінь та навичок встановленим вимогам.

Як висновок такої співбесіди, роботодавець може прийняти рішення про прийом особи на роботу, а може і відмовити у прийомі.

Законодавство, надаючи роботодавцю право на прийняття остаточного рішення щодо прийому на роботу особи, одночасно і захищає шукача роботи від неправомірної відмови у прийомі на роботу.

Зокрема, така заборона передбачена Кодексом законів про працю України. Забороняється також відмовляти жінкам у прийнятті на роботу з мотивів, пов’язаних з вагітністю або наявністю дітей, віком до трьох років.

Якщо, все ж таки, така відмова відбувається, то роботодавець зобов’язаний повідомити про причину відмови у письмовій формі. Жінка може оскаржити відмову у судовому порядку.

Роботодавцям забороняється вимагати від осіб, які шукають роботу, подання відомостей про особисте життя.

В оголошеннях про вакансії, що зокрема друкуються у пресі чи розміщуються на сайтах, роботодавцям забороняється зазначати обмеження щодо віку кандидатів, пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам.

Маючі право на самостійний вибір претендента на роботу, роботодавці мають і обов’язок дотримуватись квоти працевлаштування громадян окремих категорій.

Так, встановлена 4-відсоткова квота для працевлаштування осіб з інвалідністю та 5-відсоткова квота для працевлаштування молоді, що вперше шукає роботу, осіб передпенсійного віку, осіб, звільнених після відбуття покарання, батьків з дітьми певного віку, дітей-сиріт, учасників бойових дій.

Роботодавцям слід враховувати, що у разі відмови у прийомі на роботу осіб квотних категорій, центри зайнятості повідомляють органи Держпраці про такі факти.

А якщо роботодавець не дотримується квоти, то такі відмови є підставою для накладення штрафної санкції.

То ж рекомендуємо керівникам підприємств і працівникам кадрових служб уважно ставитись до вирішення питань працевлаштування шукачів роботи і не допускати безпідставних відмов.


4. Чи правомірні дії роботодавця, який не виплачує особі заробітну плату в період стажування чи випробувального терміну?

Вирішуючи питання прийому на роботу кандидата роботодавець має право проводити з ним співбесіду з метою визначення відповідності його професійних знань, вмінь та навичок встановленим вимогам. Не завжди, за результатами такої співбесіди, у роботодавця є можливість встановити чи в повній мірі відповідає працівник роботі, яка йому доручається. В таких випадках, при укладенні трудового договору може бути обумовлене угодою сторін випробування. Умова про випробування повинна бути застережена в наказі про прийняття на роботу.

Слід зазначити, що в період випробування на працівника поширюється законодавство про працю. В тому числі це стосується оплати праці. Умова щодо виплати заробітної плати в період випробування є обов’язковою.

Нормами Кодексу законів про працю України визначені категорії громадян для яких випробування не може бути встановлене.

Це, зокрема, неповнолітні, молодь після закінчення професійно-технічних та вищих навчальних закладів, особи, які пройшли стажування з відривом від основної роботи, особи з інвалідністю, направлені на роботу відповідно до рекомендації МСЕК, особи, з якими укладається строковий трудовий договір строком до 12 місяців, внутрішньо переміщені особи.

Строк випробування не може перевищувати 3-х місяців, а в окремих випадках, за погодженням з профспілками, не може перевищувати 6 місяців.

Щодо стажування зазначу наступне. Одним із різновидів професійного навчання зареєстрованих безробітних є стажування. Таке стажування є підвищенням кваліфікації безробітного з метою набуття практичних умінь і навичок для виконання професійних обов’язків за професією або на посаді, на яку претендує безробітний у роботодавця.

В період стажування зареєстрований безробітний продовжує отримувати допомогу по безробіттю, якщо її строк виплати не закінчився.

Окремо зазначу, що отримання допомоги по безробіттю не є замінником заробітної плати. Під час стажування особа не може безпосередньо працювати. Така особа підвищує свою кваліфікацію та набуває практичні навички.

Наприклад, якщо мова йде про стажування на посаді продавця продовольчих товарів, то безробітний не може самостійно торгувати в магазині. Він має набувати практичні навички поряд з основним працівником. Зрозуміло, що при цьому він і виконує певну роботу. Стажування оформлюється відповідними документами.


5. При працевлаштуванні працівника до фізичної особи-підприємця раніше необхідно було реєструвати трудовий договір у державній службі зайнятості. Чи діє такий порядок зараз?

Статтею 24-1 Кодексу законів про працю України було передбачено, що у тижневий строк з моменту фактичного допущення працівника до роботи підприємець мав зареєструвати укладений у письмовій формі трудовий договір у державній службі зайнятості. З 01.01.2015 року зазначена норма втратила чинність. Трудові договори не потрібно реєструвати в центрах зайнятості.

Ті працівники, які зареєстрували трудові договори раніше і звільняються зараз з роботи, мають можливість звернутись з підприємцями для зняття договорів з реєстрації, відповідні записи будуть внесені до договору та трудової книжки працівника. Наказ Міністерства праці та соціальної політики України, яким затверджено порядок реєстрації трудового договору, на поточний момент не скасовано.

Слід зазначити, що договір підприємця з найманим працівником має бути оформлений обов’язково в письмовій формі. При цьому фізичні особи-підприємці можуть використовувати форму договору, яка затверджена наказом Мінпраці та соцполітики. Пункти щодо реєстрації в центрах зайнятості договорів необхідно виключити.

Щодо роботи у підприємців слід також зазначити, що на відміну від роботи у юридичної особи, трудова книжка зберігається на руках у працівника. Відміна процедури реєстрації трудових договорів в ДСЗ не скасувала цю норму інструкції про порядок ведення трудових книжок.


6. Які правові наслідки виникають для безробітного у разі його нелегального працевлаштування?

Порядком реєстрації безробітних передбачено, що реєстрація безробітного припиняється з початку зайнятості особи. Під такою зайнятістю мається на увазі, зокрема, працевлаштування за наймом на умовах трудового договору, укладення цивільно-правового договору про виконання робіт чи надання послуг. Реєстрація безробітного припиняється також у разі встановлення факту виконання ним оплачуваної роботи чи надання послуг.

Оптимальним, при працевлаштуванні безробітного, є повідомлення ним безпосередньо центру зайнятості про такий факт. Якщо безробітний працевлаштований за направленням ЦЗ, він подає корінець такого направлення, заповнений роботодавцем. Якщо безробітний працевлаштувався самостійно, він повідомляє про це кар’єрного радника та подає заяву про припинення реєстрації. При цьому вносяться записи до його трудової книжки про припинення виплати допомоги по безробіттю, у разі якщо така виплата ще не закінчилась.

Окрім повідомлення про свій факт працевлаштування самим безробітним, ЦЗ отримує таку інформацію також в результаті розслідування страхових випадків і отримання інформації з персоніфікованої звітності про сплату єдиного внеску. Проходить певний проміжок часу, але в будь-якому випадку така інформація надходить до ЦЗ.

Тому рекомендуємо безробітним не допускати одночасного отримання ДБ та працевлаштування і своєчасно інформувати про це ЦЗ.

Якщо така інформація приховується, то безпідставно отриманні кошти будуть стягнуті з безробітного.

У випадку працевлаштування без належного оформлення трудових відносин зрозуміло, що дані персоніфікованого обліку до ЦЗ не надійдуть.

Але, як вже було зазначено, встановлення факту виконання безробітним оплачуваної роботи чи надання послуг є підставою для припинення його реєстрації в ЦЗ. Інформація про такі факти, зокрема, може надійти від органів Держпраці, які проводять контрольні заходи щодо легалізації трудових відносин. Тому, якщо такі факти будуть встановлені, безпідставно отриману допомогу по безробіттю також слід буде повернути.

Нові критерії для перевірок з охорони праці та зайнятості населення: аналіз від редакції

04.04.2019


27 березня набрали чинності нові критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів від Держпраці. Розглянемо їх детальніше

Як ми вже повідомляли раніше, 27 березня офіційно опублікована та набрала чинності постанова КМУ від 06.02.2019 р. №223.

Нею затверджені Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, заходів державного гірничого нагляду Державною службою України з питань праці.

Кабмін поділив ці критерії за сферами застосування. Тому для зручності ми наводимо їх у таблиці.

У сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.

Зверніть увагу! При визначенні відповідності критеріям застосовується інформація щодо останніх 5 років, що передують плановому періоду.

1. Наявність у СГ  об’єктів підвищеної небезпеки, машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що не виведені з експлуатації, а також їх фактична експлуатація;

2. виконання суб’єктом господарювання робіт підвищеної небезпеки;

3. використання у діяльності суб’єкта господарювання шкідливих речовин III або IV класу небезпеки;

4. порушення вимог законодавства у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, вимог законодавства з питань гігієни праці, застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, виявлені за результатами заходів державного нагляду (контролю);

5. порушення вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, поводження з вибуховими матеріалами, виявлені за результатами заходів державного нагляду (контролю);

6. порушення вимог законодавства з охорони праці щодо розслідування нещасного випадку, виявлені за результатами заходів державного нагляду (контролю);

7. настання нещасних випадків, наявність випадків гострого або хронічного професійного захворювання у працюючої особи СГ.

У сферах зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю

1. Порушення СГ вимог законодавства про зайнятість населення;

2. застосування праці іноземців або осіб без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця, протягом останніх 2 років, що передують плановому періоду;

3. порушення СГ вимог законодавства про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

4. одержання СГ державної допомоги у вигляді пільг з оподаткування, поворотної та безповоротної фінансової допомоги, цільової позики, дотації за рахунок сум адміністративно-господарських санкцій та пені, що надходять до державного бюджету за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю;

У сфері здійснення державного гірничого нагляду

1. Порушення вимог законодавства, правил і норм щодо проведення робіт, пов’язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, а також використанням і переробкою мінеральної сировини, що виявлені протягом останніх 5 років, що передують плановому періоду


А далі вже йдеться про більш конкретну інформацію, яку наведено у додатках до Критеріїв. Усього маємо 6 додатків, у кожному з яких наведено щось своє:

В додатках 1 та 4

Ризики настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення і Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику, їх показники та кількість балів за кожним показником

В додатках 2 та 5

Ризики настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності у сфері додержання законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю і Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику, їх показники та кількість балів за кожним показником

В додатках 3 та 6

Ризики настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності у сфері здійснення державного гірничого нагляду і Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику, їх показники та кількість балів за кожним показником

Ступінь ризиковості та періодичність проведення перевірок

Залежно від того, скільки факторів ризику буде виявлено у СГ  та скільки балів вони «коштуватимуть», встановлюються два головних моменти.

По-перше, це ступінь ризикованості такого СГ:

  • від 41 до 100 балів —  високий ступень ризику;
  • від 21 до 40 балів —  середній ступень ризику;
  • · від 0 до 20 балів —  незначний ступень ризику.

По-друге, це періодичність проведення  заходів контролю (зокрема, інспекційних відвідувань) від Держпраці, які «загрожуватимуть» СГ:

  • високого ступеня ризику — не частіше одного разу на два роки;
  • середнього ступеня ризику — не частіше одного разу на три роки;
  • незначного ступеня ризику — не частіше одного разу на п’ять років.

Отже, від того, скільки балів за критеріями в додатках ви наберете, напряму залежить те, як часто ваша назва з’являтиметься в планах-графіках перевірок від Держпраці!

Втім, тут у Держпраці є можливість для маневру. Періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) може змінюватися у разі відсутності суттєвих порушень СГ вимог законодавства шляхом встановлення коефіцієнта 1,5. Зазначене положення не застосовується до суб’єктів господарювання, віднесених до високого ступеня ризику.

Ризики у роботодавців і не тільки

Візьмемо, наприклад, додаток 2 із ризиками, які аналізуватимуться Держпраці для контролю за виконанням законодавства з зайнятості населення і працевлаштування інвалідів.

Тут ризики поділені за 6 напрямками (інтересами суспільства або цілями контролю).

Життя та здоров’я людини


Ненадання або неналежне надання послуги з працевлаштування за кордоном

Відсутність у держави інформації про працевлаштованих громадян

Тут зрозуміло, що йдеться лише про тих СГ, які надають такі послуги



Належна якість продукції, робіт та послуг (немайнові блага)

Ненадання або неналежне надання послуги з посередництва у працевлаштуванні за кордоном

Відсутність у держави інформації про працевлаштованих громадян, у тому числі за кордоном

Належна якість продукції, робіт послуг (майнові блага)

Інші суспільні інтереси

Неправомірне використання праці іноземців або осіб без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця на території України


Неповна виплата заробітної плати іноземцям та особам без громадянства, що працюють на території України


Порушення порядку масового вивільнення працівників


Необґрунтована відмова у працевлаштуванні громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню


Дискримінаційна реклама про вакансії (прийом на роботу)


Допуск працівника до роботи без належного оформлення


Незабезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю

А ось це вже стосується всіх роботодавців без винятку!

Кожне з цих порушень вимагає окремого докладного аналізу. Про них радимо прочитати у наших матеріалах:


Інші суспільні інтереси (належне державне управління)

Відсутність у держави інформації про працевлаштованих громадян, у тому числі за кордоном


Інші суспільні інтереси (публічні фінанси)

Несплата податків та інших обов’язкових платежів, що нараховуються у зв’язку з оплатою праці


Несплата адміністративно-господарських санкцій за порушення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю

Це теж стосується кожного з роботодавців. Тож, будьте уважні!

Наявність боргу зі сплати «зарплатних» податків та/або виявлення недоплат при перевірках підвищує ступінь вашого ризику і частоту відвідувань інспекторів від Держпраці саме до вас!


Share/Save/Bookmark
 
© Сайт Маловисківської районної державної Адміністрації